För fem år sedan bestämde sig Destination Falkenberg och ett antal lokala mataktörer för att ta ett helhetsgrepp för att stärka matturismen i området. Med hjälp av bland annat Leader startades Falkenbergs matdagar som redan året därpå blev omnämnt i White Guide.
Falkenberg har länge haft en stark ställning på matområdet. Det är en stark jordbruksbygd och här finns traditionerna, kulturen och många duktiga mataktörer – alltifrån odlare till kockar och krögare. Ändå fanns runt 2015 en känsla bland de berörda att mer kunde göras för att stärka Falkenberg som matdestination.
– På Destination Falkenberg diskuterade vi med ett tiotal företag och vi kände alla samma sak: att vi inte utnyttjade potentialen fullt ut och att vi kunde göra mer. Det vi hade gjort var inte tillräckligt stort. Vi behövde ta ett helhetsgrepp, något som kunde nå den växande målgruppen av foodies och andra med stort matintresse. Många av dem fanns i Stockholm och det ligger inte inom vårt naturliga flöde kring turism, förklarar Johan Bengtsson, projektledare på Destination Falkenberg.
Falkenbergs matdagar startades 2016 och består dels av ett huvudevent på Rådhustorget i Falkenberg, en folkfest med mattema där mycket fokus också ligger på information om lokal matproduktion. Dagen efter eventet hålls en branschfest som främst är ett sätt att samla hela matklustret och ge möjlighet till utbyte och till att knyta kontakter. I konceptet ingår också ett paket med kurser i allt från bakning till vinprovning.
Redan första året blev Falkenbergs matdagar en succé. Ett tiotal restauranger och 32 olika leverantörer fanns på plats på torget och bjöd de nästan 10 000 besökarna på delikatesser från regionen. Året därpå, 2017, belönades man med utmärkelsen ”Årets Värt att resa” i White guide.
– De har aldrig tidigare nominerat en plats, så det var verkligen ett kvitto på att vi hade gjort rätt. Och det roliga är ju att det inte är någon enskild person eller organisation som ligger bakom, utan att vi verkligen har gjort detta tillsammans i Falkenberg, säger Johan Bengtsson.
Finansieringen till projektet har bland annat kommit från den lokala sparbanken och från Region Halland. Tidigt i processen tog man också kontakt med Lokalt Ledd Utveckling Halland. Där fick man stöd och hjälp med en ansökan som sedan utmynnade i finansiering till första årets evenemang.
Projektet har ända sedan starten haft en bred lokal förankring. Förutom destinationsbolaget och de många mataktörerna fanns även den lokala banken, restaurangskolan och kommunens näringslivsbolag med. Marion Eckardt, verksamhetsledare för Lokalt Ledd Utveckling Halland, menar att detta är en viktig förklaring till att Falkenbergs matdagar har blivit ett så framgångsrikt koncept.
– Det är de många aktiva aktörerna som gjort att det här har blivit så långlivat och lyckat. Halland är ett matlän. Här finns många lantbrukare och matföretagare och kommunerna och regionen drar åt samma håll. Men 2016 var inte Halland på matkartan på samma sätt som jag upplever att det är idag och det beror mycket Falkenbergs matdagar.
– När man jobbar i sådana här samverkanskonstellationer så driver det nytänkande och det fortsätter att komma nya idéer. När man gör något tillsammans så händer saker, då blir alla bättre.
Leaderområde: Lokalt ledd utveckling Halland Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Projektägare: Falkenbergs Näringsliv AB Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontaktperson: Jan Melkersson, jan.melkersson@falkenberg.se
Projektperiod: 2016-08-11 - 2017-03-31
Beviljad EU-medel ur: Regionalfonden
Fler projekt med liknande tema:
I Leader Mittland Plus Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. finns projektet Ökad direktförsäljning för matproducenter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Publicerades