Hamburgerrestaurangen Jureskogs lanserar sig med parollen ”Sveriges långsammaste snabbmat”. En bärande del i affärsidén är att så långt möjligt använda svenska råvaror.
Sedan starten för fyra år sedan har Jureskogs öppnat sammanlagt åtta restauranger, från Lund i söder till Sundsvall i norr. Ytterligare en handfull är på väg att öppna inom några månader. Kedjan startades av bröderna Ludvig och Johan Jureskog tillsammans med entreprenörerna Erik Thulin och Oliver Hildebrandt.
Ludvig Jureskog, berätta om Jureskogs koncept.
– Grunden är att lyfta fram svenska råvaror och kanske framför allt köttet som kommer från svenska mjölkkor. Det är djur som inte har fötts upp för köttets skull och inte matats med proteinrikt foder för att växa så snabbt som möjligt, istället har de i stor utsträckning betat gräs och hållit landskapet öppet.
– Vår grundtanke när vi startade var att vi ville förändra synen på snabbmat, det behöver inte vara skräp. Och vi vill ta till vara de råvaror som finns här i Sverige.
Varför är det viktigt för er på att arbeta med svenska råvaror?
– Därför att kvaliteten är det viktigaste och det vi vill fokusera på. Det åstadkommer vi bland annat genom att alla våra huvudråvaror är svenska. Förutom köttet så har vi ett eget bageri där vi gör bröden och vi använder svensk gårdskyckling. Grillosten och den vanliga osten kommer från svenska mejerier och våra milkshakes gör vi av svensk ekologisk mjölk och svensk gräddglass. Grönsakerna är svenska när vi har årstid för det.
Hur är intresset bland konsumenterna för råvarornas ursprung?
– Nästan alla säger att de vill äta svenskt kött och vi vill dra vårt strå till stacken genom att servera svenska råvaror. Det innebär att våra priser blir lite högre än konkurrenternas och det som är lite tråkigt är att ganska många fortfarande inte är beredda att betala för kvaliteten. Det är lätt att säga att man vill äta svenskt och klimatsmart, men för många är det fortfarande priset som är viktigast. Men jag tror och hoppas att det där är på väg att svänga.
Ju mer vi pratar om ursprung, desto bättre
Hur var det att hitta era leverantörer?
– Nu är vi inne på vårt fjärde år och de allra flesta leverantörerna har vi haft sedan dag 1. Det lilla mejeriet Dalsspira har vi hittat under resans gång. Från början hade vi importerad halloumi, men när vi hittade deras grillost så tvekade vi inte. Visst kostar den lite mer, men det känns så mycket bättre att servera något som har producerats i Sverige.
Vad krävs för att fler restauranger ska börja använda svenska råvaror?
– För att öka kunskapen och förståelsen bland konsumenterna så måste frågan diskuteras mycket mer. Ju mer vi pratar om detta, desto bättre. Jag tror att det vore väldigt bra med någon form av certifiering för de restauranger som serverar svenska råvaror. Det hade varit en bra sak för oss som driver restaurang, men även för alla konsumenter som vill hålla koll på vad de äter.
Startades 2018 av Johan Jureskog, Ludvig Jureskog, Erik Thulin och Oliver Hildebrandt.
Har idag restauranger i Stockholm (2 st), Lund, Mjölby, Värnamo, Sundsvall, Göteborg och Kalmar.
Webbplats: Jureskogs Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
All information om vår kampanj för att vara med och öka användningen av svenska råvaror på privata restauranger hittar du på vår webbsida
Publicerades