Det började med ett misslyckat ciderexperiment i Andreas Sundgrens källare för sju år sedan. I år räknar Brännland Cider med att sälja 100 000 flaskor, de har vunnit flera internationella priser och exporterar sin unika iscider till länder som USA och Frankrike.
Det var 2010 som Andreas Sundgren bestämde sig för att lämna livet som framgångsrik IT-entreprenör och istället börja på något helt nytt.
– Jag var inne på både getfarm och ölbryggeri när jag kom att tänka på alla äpplen som vi hade i byn som aldrig kom till någon nytta. Men de första testen jag gjorde i min källare var helt misslyckade, det blev riktigt dålig cider faktiskt, berättar han.
Utmaningen med att göra en torr cider på bara svenska äpplen är att den lätt blir för syrlig. Och att addera socker eller andra substanser var uteslutet. Lösningen kom till Andreas Sundgren när han en dag stötte på konceptet iscider.
– Det var ett Heureka-ögonblick! Det var då allt föll på plats. Och Norrland där jag bor är ju perfekt, vi har kylan och samtidigt tillgång till frukten som behövs.
Iscider tillverkas genom att äppelmust koncentreras genom att utsättas för naturlig kyla. Det tog Andreas Sundgren två år av tester och experiment innan han 2011 kunde producera företagets första 450 flaskor. Det blev succé omedelbart och redan året därpå var produktionen uppe i 8 000 flaskor.
Företaget fick stöd genom landsbygdsprogrammet och idag säljs Brännlands Iscider på nästan alla Systembolag och dessutom går drycken på export till bland annat Storbritannien, Tyskland, Frankrike och USA. I år väntas produktionen uppgå till runt 100 000 flaskor.
– Det har rullat på riktigt snabbt, men finansiellt är det fortfarande en tuff situation. Vi är pionjärer och det kostar. Men vi ser att försäljningen och intresset växer och om två eller tre år är vi på rätt köl. Men det tar tid, vinbranschen är jättelångsam och jättekonservativ.
Idag har bolaget tre anställda och ytterligare några konsulter kontrakterade. Fokus ligger nu på att öka exporten, berättar Andreas Sundgren.
– Jag ser inte småskalighet som ett självändamål, det är inte så man skapar arbetstillfällen och det innebär inte att man nödvändigtvis är mer miljövänlig. Så målet är att växa, men behålla det småskaliga tänket kring våra produkter.
Text: Jakob Hydén
Foto: Johan Gunséus
Namn: Brännland Cider AB
Ägare av företaget: Andreas Sundgren
Kontaktperson: Andreas Sundgren, tel: 070-345 85 95
Start- och slutdatum för satsningen: Företaget startade 2010. 2012 gjordes de första investeringarna i produktionsanläggningen.
Publicerades